Po bezmála roce jsem se opět vrátil do ateliéru. Zima bývá obdobím, kdy se fotografové stahují z měst, lesů a luk do temných místností svých fotografických studií. Zpět do míst, kde jsou pány nad veškerým děním a s puntičkářskou přesností ladí každý stín a paprsek světla.
Když jsem začátkem tohoto roku fotil svou první glamour sérii s Petrou, bylo mi hned jasné, že naše spolupráce bude dlouhodobějšího charakteru. Péťa je totiž ten typ modelky, se kterou byste nejraději fotili pořád. Říkám si však, že 11 měsíců je snad dostatečně dlouhá doba na to, abychom spolu opět něco spáchali. Samozřejmě něco jiného, něco „artovějšího“, něco něžného, ale zároveň plného toho žáru, který z ní před objektivem doslova sálá. Venku už začínalo sněžit a já s příchodem zimy obvykle zatoužím po fotkách, které mají tu podivnou moc, že i s jednobarevným pozadím (myšleno s pozadím fotografickým, aby nedošlo k omylu) dokáží vytvořit něco zvláštního a krásného (bodejť by ne, když před ním stojí tak půvabná žena oděna takřka jen v Evině rouše). Jde o hru světel. Je to alchymie, která při focení vlastně zabírá nejvíce času. Péťa se směje, že stále dokola na těch světlech něco nastavuji a stále s nimi jen pohybuji, byť jen o pár centimetrů. Nenechám je stát na jednom místě a mě dochází, že vlastně většinu času trávím skutečně přemýšlením o světle. Všechno to ale hraje, je v tom úžasná energie a symbióza: krásná modelka, šikovná asistentka, pět světelných zdrojů, plátno, foťák a já. Můj „ateliér“ ale není klasickým ateliérem, dělám to tak nějak podle sebe a neřeším, zda je to zrovna takhle technicky správně. Chci mít fotky jiné a chci se vyvarovat klasickým „kašírovaným“ ateliérovkám s extra plochým světlem. Mám rád kontrastní scénu, „dramatické“ světlo, kombinaci teplého a studeného světla. Líbí se mi, jak pomocí světla a stínu sladíte atmosféru snímku. Líbí se mi to mít všechno takříkajíc pod palcem.
Tou podstatnější kapitolou je však modelka. Před tím jednolitým pozadím jde výhradně o ni a její výrazové schopnosti. Divákova pozornost není rozptylována prostorem či jinými objekty v pozadí, soustředí se výhradně na fotografovanou osobu, která vyplňuje takřka celý obraz. Není zde prostor pro nic jiného, což na modelku klade ještě vyšší nároky, než při focení v exteriéru. Věděl jsem, že Péťa je sázka na jistotu, a to nejen co se výsledných fotek týče, ale i pohody a legrace při focení, a na to jsem se možná těšil ještě více, než na fotky samotné. Atmosféra a komunikace „na place“ je pro mě totiž velice důležitá a je radost, když si s modelkou tak nějak sedneme.
Opět jsem se rozhodl rozbít pomyslnou homogenitu této série menším experimentem. Před časem mě totiž napadlo udělat fotky s podzimní tématikou, ale v ateliéru (už jen proto, že venku by nám Péťa nejspíše umrzla). Týden před focením jsem tak strávil hezké dvě hodiny v lese sbíráním listí. Bylo ho tolik, že jsem jím zaplnil celou velkou krabici a značnou část tohoto počtu jsem následně lisoval mezi kartóny. Mám rád takové projekty, ve kterých kvůli jedné nebo dvou fotkám vynaložíte při přípravě mnoho na první pohled nesmyslné energie a času, ale výsledek pak za to stojí. Zkrátka i to je součást umění a tvorby, i to sbíraní a lisování listí, při kterém si znova připadáte jako školák, který se chystá do hodiny výtvarné výchovy nebo vlastivědy. To vše je součástí tvůrčího procesu, a to mě baví.
Specifikem této série byl také jakýsi zlom v mé dosavadní postprodukční práci. Na konci veškerých úprav této série jsem si totiž konečně pořídil nový monitor EIZO, takže jsem byl přinucen znovu projít fotku po fotce a znovu upravit jejich hodnoty (a to dokonce několikrát). Díky tomu se jejich vypuštění na Vaše obrazovky samozřejmě značně opozdilo. Snad to čekání ale stálo za to 🙂 .
Děkuji Petře za další skvělou spolupráci, své kamarádce Kačce za ochotnou asistenci, Monice Meow Moreau (Visage de l'art) za vizáž a v neposlední řadě samozřejmě Cooltouru za poskytnuté prostory.
Pokud se Vám fotografie líbí, nezapomeňte se připojit k mé Facebook stránce, Google+, či profilu na Instagramu. Stále hledám nové a fotogenické tváře! Máte-li tedy zájem o podobný styl fotek, neváhejte mě kontaktovat prostřednictvím této stránky.
Modelka: | Petra |
MUA: | Monika Meow Moreau |
Fotograf: | Jan Lipovský |